VPJ FUJI
Fuji 35
Ezt az oldalt azért hoztam létre, hogy közzétegyek egy pár képet közös elemezgetésre. Alapvetően nem vagyok jó fotós, sőt igazából még fotós sem. Azért vettem tizenévekkel ezelőtt egy tükörreflexes fényképezőgépet, mert a mobilokkal való fotózás még gyerekcipőben sem járt, a hordozható kompakt kamerák képminősége pedig nem elégítette ki az igényeimet - viszont az életem történéseit szerettem volna képekkel is dokumentálni. Aztán ez azóta is így van: most, 2023-ban a mobiltelefonok képminősége ugyanúgy vacak maradt (az én mércém szerint), a hordozható kompaktok meg egy-két kivételtől eltekintve már ki is haltak. Az igényem a jó képminőségre, és így a jó képekre pedig sajnos nem változott. Szerencsés lenne, ha tudnám definiálni, hogy mi is ez a jó képminőség, de ez egy szinte lehetetlen vállalkozás.
Alapvetően mérnökember vagyok, szeretek a dolgok mérhető-minőségi oldalaival foglalkozni, érdekelnek a műszaki jellegű részletek, szeretek előre tervezni, utólag elemezni. A fotózásban a művészet számomra mindig is másodlagos volt, ami miatt több - nálam jobban elhivatott - fotós ismerősömmel kerültem nézeteltérésbe. Meg kellett tanulnom magamról, hogy a legtöbb esetben én nem vagyok ott a pillanatban, mivel nincsen olyan szintű helyzetfelismerésem, ami ezt lehetővé tenné. Ez valamelyest gátolt a csapatsportokban és a mindenkori zenekaraimban - főleg az improvizációs szituációkban - is. Ezzel az adottsággal meg kellett tanulnom együtt élni, és ezekhez a sajátos korlátokhoz formálni az engem körülvevő világot. Például a fényképezőgépemet.
A Nikon-okkal való állandó küzdelmeimet még magamnak sem tudtam beismerni, mert mindvégig azt hittem, hogy csak én vagyok kevés a PASM megfelelő alkalmazásához. Pedig gyanút foghattam volna, hogy van más út, mivel ahogy a zenélésben, vagy a síelésben, úgy a fotózásban is régóta kiszolgálják az alternatív igényekkel rendelkezők kívánságait. Ha nem jön el a MILC-forradalom, és a Nikon nem tököli el ennyire a váltást, talán sosem nézek körül, hogy mi mást lehet választani. Tehát végülis a vakszerencse vezetett a Fujihoz. Természetesen nem lettem tőle egy szikrával sem jobb fotós, de valahogy komfortosabbnak, számomra magától értetődőbbnek érzem a váz használatát, és felnyitotta a szememet arra, hogy tovább kereshetek, ha újabb igények, diszkomfortok jelennek meg.
Hetedik éve fotózok szinte kizárólag egy fix 50-essel. Természetesen én is egy közepes minőségű kit-objektívvel kezdtem, folytatódott aztán egy utazó-zoom-mal, és ... ennyi. Nem volt több, utána már a fix 50-es korszak jött, és nagyjából így is maradt. Világosabb, könnyebb, kisebb, jobb képminőségű, stb... - sok mindent el lehet mondani a fix gyújtótávolságú objektívekről, és talán mind befolyásoló tényező volt a váltásnál. De a maradásnál a fő motivációs faktor az előbbiek helyett a szabadság érzése volt. Aki ennyiből érti, hogy miről beszélek, annak úgysem kell magyaráznom, aki meg nem, annak mindenképp ajánlom, hogy tegyen egy próbát.
Ezek a képek mind a Fujifilm XF 35mm f1.4 R néven futó, igazából legendásnak számító objektívjével készültek. Ez az objektív rengeteg képminőséget érintő hibával és erénnyel rendelkezik, én annak idején szimplán azért ezt választottam, mert a kívánt gyújtótávolság mellett ennek volt a fényereje akkoriban a legnagyobb. A galériával nem az volt célom, hogy művészi értékkel bíró képeket válogassak össze (ebben amúgy is gyenge vagyok), sokkal inkább, hogy bemutassam az objektív képminőségét különböző - jól és rosszul megkomponált - helyzetekben. Mindegyik kép X-T3 SOOC, vagyis egyenesen a kamerából származó JPEG, mindenféle utóprocesszálás nélkül. Jó szórakozást, és főleg: képminőség-elemzést hozzájuk!
Peti
|
|
#01
f1.4 ISO 320 1/480s Astia
|
|
#02
f1.6 ISO 2000 1/320s Acros
|
|
#03
f1.4 ISO 320 1/125s Classic Chrome
|
|
#04
f2.0 ISO 320 1/850s Astia
|
|
#05
f2.2 ISO 320 1/10000s Classic Chrome
|
|
#06
f2.8 ISO 400 1/200s Acros
|
|
#07
f5.6 ISO 320 1/400s Astia
|
|
#08
f1.4 ISO 160 1/2700s Astia
|
|
#09
f1.4 ISO 320 1/30000s Astia
|
|
#10
f1.4 ISO 400 1/12000s Classic Chrome
|
|
#11
f1.4 ISO 320 1/240s Astia
|
|
#12
f1.4 ISO 4000 1/320s Astia
|
|
#13
f1.4 ISO 640 1/320s Velvia
|
|
#14
f2.8 ISO 500 1/320s Astia
|
|
#15
f4.0 ISO 320 1/3000s Astia
|
|
#16
f2.0 ISO 800 1/1900s Acros
|
|
#17
f1.4 ISO 250 1/16000s Astia
|
|
#18
f4.0 ISO 320 1/70s Classic Chrome
|
|
#19
f1.4 ISO 400 1/4400s Astia
|
|
#20
f2.8 ISO 1600 1/280s Classic Chrome
|
|
#21
f2.5 ISO 320 1/320s Astia
|
|
#22
f1.4 ISO 320 1/320s Classic Chrome
|
|
#23
f1.4 ISO 320 1/1100s Astia
|
|
#24
f9.0 ISO 1000 1/320s Classic Chrome
|
|
#25
f1.4 ISO 2500 1/320s Classic Chrome
|
|
#26
f2.8 ISO 320 1/8000s Astia
|
|
#27
f2.5 ISO 800 1/320s Astia
|
|
#28
f1.4 ISO 3200 1/70s Classic Chrome
|
|
#29
f2.5 ISO 320 1/1900s Classic Chrome
|
|
#30
f6.4 ISO 1000 1/320s Acros
|
|
#31
f1.4 ISO 320 1/1000s Astia
|
|
#32
f1.6 ISO 320 1/18000s Classic Chrome
|
|
#33
f1.4 ISO 250 1/15000s Astia
|
|
#34
f1.8 ISO 160 1/500s Classic Chrome
|
|
#35
f1.4 ISO 160 1/1400s Classic Chrome
|
|
#36
f2.8 ISO 400 1/1600s Astia
|
|
#37
f1.4 ISO 160 1/600s Velvia
|
|